Sabtu, 14 November 2009

Aku Jadi Rindu

Hari ini aku jadi rindu pada masakan arwah ayah terutamanya lempeng yang arwah buat pagi-pagi. Aku dah cuba banyak kali untuk mencuba untuk membuat lempeng yang sama seperti aarwah buat tapi tetap tak sama.
Macam mana persoalan ini timbul? Hal ini dibangkitkan ketika kami(kakakku dan anak saudaraku(yati) berbual-bual tentang makanan. ketika itu aku dan yati sedang menikmati makanan tengah hari di rumah kakakku. Masa itulah semua orang mengemukakan betapa mereka merindui makanan yang arwah buat. Arwah memang pandai masak. Setiap orang yang datang terutama cucu-cucunya walaupun dah makan di rumah akan makan sekali lagi jika menziarahi arwah. Arwah akan menyuruh aku memasak nasi jika cucu-cucunya nak makan. Dia suka sangat kalau tengok cucu-cucunya makan. Puas hati arwah agaknya
Lempeng arwah memang istimewa bagi aku. Lembut tapi dalam masa yang sama akan rangup di tepi-tepinya. Lempeng itu tetap lembut dan sedap walaupun hari menjelang petang. Aku akan makan berkeping-keping jika sarapan pada pagi itu ialah lempeng. Lempeng itu dicicah dengan sambal tumis yang arwah buat juga. Arwah kalau buat sambal tumis dan asam pedas pun sangat sedap. Ada seorang sahabatku..sanggup meminta arwah membuat sambal tumis dan menyuruh aku membawanya pulang ke Perak.
Beberapa hari lagi...Aidil Adha akan tiba. Makanan yang dulunya arwah buat iaitu Burasak...tak akan dapat kami nikmati lagi. Kami jadi rindu semua itu...rindu sangat. Apa yang tinggal hanya kenangan. Tetap dalam hati...itu istimewanya....

3 ulasan:

  1. sedap dapat makan lempeng bile
    perot lapar kan cekgu. =)

    BalasPadam
  2. yati sedih baca entry ni...memang rindu masakan atok...dia masak apa je memang sedap...

    BalasPadam
  3. yup..memang sedap makan lempeng... :)

    BalasPadam